Montaż paska rozrządu w silnikach GM (Isuzu) 1.7D

10 lutego 2009, 0:00

Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie.

Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samy silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w tej aplikacji ma decydujące znaczenie.

Różne napinacze:

Do numeru silnika 328703 (ostatnie 6 cyfr) stosowano starą wersję napinacza (Fot.1). Powyżej nr 328704 napinacz ten zastąpiono nową konstrukcją (Fot. 2). Producent nie dopuszcza dalszego stasowania starej wersji napinacza w silnikach 1.7 D. Dlatego też, zestawy paskowe Gates zawierają wyłącznie nową.

Główne różnice wynikające z kompletacji i zastosowań:

W związku z tym, że płyta oporowa napinacza starego typu była usadowiona pod jedną z łap wspornika silnika (Fot. 3), zestaw K015563XS może być stosowany wyłącznie w silnikach powyżej numeru 328704.

Zestaw K025563XS jest dostarczany z podkładką dla wyrównania długości krótszej łapy we wcześniej montowanych wspornikach silnika (Fot. 4) i kołkiem gwintowanym, niezbędnym do zaczepienia sprężyny napinacza nowego typu (Fot. 5). Zestaw K02 może być stosowany: w silnikach do numeru 328703 z wykorzystaniem podkładki i kołka oraz w silnikach powyżej numeru 328704 (bez podkładki i kołka).

Zestaw K035563XS jest dostarczany z nowym wzorem OE wspornika silnika, z 3 łapami o tej samej długości i może być stosowany w silnikach do numeru 328703.

 


Montaż/ Napięcie:

Ten silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwe napięcie. Z tego względu, procedura montażowa wraz z ustawianiem napięcia musi być dokładnie przestrzegana. Uchybienia w większości przypadków powodują uszkodzenie rolki pośredniej.

Ważne – przed rozpoczęciem montażu:

– silnik musi być zimny,
– ustawić silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP),
– unieruchomić koło pasowe wałka rozrządu (śruba M6 w położeniu odpowiadającym godzinie 8-ej na tarczy zegara) i koło pasowe pompy wtryskowej (śruba M8 w położeniu odpowiadającym godzinie 5-ej)
– silnik musi być podparty, a wspornik silnika zdjęty.

A) Silniki z zamontowanym napinaczem starszego typu (Fot. 1):

1) wymontować stary napinacz, sprężynę, rolkę pośrednią i pasek
2) zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą
3) włożyć i dokręcić (18,6 Nm) gwintowany kołek z prawej strony koła pasowego pompy wtryskowej (Fot. 5)
4) zamontować nowy napinacz sprężynowy (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika powodując nieosiową pracę napinacza (Fot. 6)
5) obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5-ej na tarczy zegara
6) dokręcić śrubę
7) założyć nowy pasek (pasek musi być napięty z lewej strony silnika – strony bez napinacza)
8) poluzować śrubę napinacza umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego*
9) wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową
10) obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego**
11) K025563XS: przykleić element dystansowy (Fot. 4) na dolnej łapie wspornika silnika (użyć odpowiedniego kleju), aby uniknąć poluzowania elementu dystansowego przy późniejszym odkręcaniu śruby wspornika.
K035563XS: zainstalować nowy wspornik
12) zamontować inne wymontowane elementy

B) Silniki z zamontowanym napinaczem sprężynowym (Fot. 2)

UWAGA: dla tej wersji nie jest wymagane użycie gwintowanego kołka ani podkładki

1) wymontować stary napinacz, rolkę pośrednią i pasek
2) zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą
3) zamontować nowy napinacz (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika powodując nieosiową pracę napinacza (Fot.6)
4) obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5-ej na tarczy zegara
5) dokręcić śrubę
6) założyć nowy pasek. Pasek musi być napięty z lewej strony silnika (stronie bez napinacza)
7) Poluzować śrubę napinacza umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego*
8) wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową
9) obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm) jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego**
10) zamontować inne wymontowane elementy

Ważne – podczas montażu
*

Jeżeli napinacz przemieszcza się nawet nieznacznie przy dokręcaniu śruby, zmiana jego pozycji zostanie przełożona jako gwałtowna zmiana napięcia paska.

** Po wykonaniu 10 punktu procedury montażowej A) lub 9 procedury B), zaleca się sprawdzenie napięcia w miejscu oznaczonym literką T w kółku (patrz poniższy rysunek układu napędowego – Fot. 7) przy użyciu testera napięcia paska STT-1 firmy Gates.

Aby tego dokonać, należy wprowadzić do urządzenia kod 3618 (upewnić się, czy w testerze znajduje chip 006) i dokonać pomiaru. Jeżeli napięcie jest za wysokie, napinacz powinien być kompletnie poluzowany a procedura napinania powtórzona do momentu uzyskania odczytu w postaci zielonej diody. Jeżeli napięcie jest zbyt niskie, niezbędnym jest właściwe ustawienie napinacza za pomocą klucza imbusowego tak, aby uzyskać potwierdzenie w postaci zielonej diody.
 

W żadnych innych okolicznościach nie można ingerować w ustawienia napinacza.

Niedotrzymanie tej procedury może skutkować utrzymaniem zbyt wysokiego napięcia paska, które doprowadzi do przeciążenia rolki prowadzącej umiejscowionej pomiędzy pompą oleju a pompą wtryskową. W większości przypadków rolka ta ulega rozpadowi (Fot. 8) powodując poważne uszkodzenie silnika.


Dobór właściwych części umożliwia „Katalog Układów Napędowych” firmy Gates, dostępny na stronie www.gatesautocat.com.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Zmiana napinacza
Zmiana napinacza

    Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006) VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontowany zostanie z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego też […]

Przedwczesne usterki pasków układu pomocniczego
Przedwczesne usterki pasków układu pomocniczego

W dalszym ciągu w wielu układach napędowych występuje problem przedwczesnego zużycia, hałasu lub uszkodzenia paska wieloklinowego. Najczęstszymi przyczynami przedwczesnego uszkodzenia paska są: błędne napięcie i niewspółpłaszczyznowość. Napięcie paska Istnieją 3 różne systemy napinania dla układu paska pomocniczego: – napinacz manulany/stały – napinacz automatyczny – paski Stretch Fit – paski elastyczne bez napinacza Pierwszy z systemów […]

Montaż paska Stretch Fit™ za pomocą narzędzi instalacyjnych firmy Gates
Montaż paska Stretch Fit™ za pomocą narzędzi instalacyjnych firmy Gates

Napięcie pasków wieloklinowych zazwyczaj ustawiane jest za pomocą napinacza. Jednakże ze względu na możliwość oszczędności coraz większa liczba producentów wprowadza na rynek modele samochodów, w których układ napędu paska pomocniczego pozbawiony jest elementów napinających. Jakie są tego konsekwencje dla paska i jego montażu? Jak ustalane jest właściwe napięcie? Firma Gates udziela odpowiedzi na te pytania. […]

Układ rozrządu w silnikach PSA 1.8 i 2.0 16V
Układ rozrządu w silnikach PSA 1.8 i 2.0 16V

W związku z licznymi pytaniami firma Gates omawia właściwe zastosowanie zestawów rozrządu K02/K035468XS w silnikach PSA oznaczonych kodami XU7JP4, XU10J4R, XU10J4RS, RFV. Zestaw PowerGrip® K025468XS powinien być stosowany w silnikach PSA 2.0 16V. Zawiera on oryginalny napinacz (nr OE. 082935, 9622574480, nr Gates. T41258 – Rys1).     Rys. 1 Napinacz manualny (K025468XS) Zestaw PowerGrip® […]

Procedura napięcia paska w silnikach PSA 2.0 HDI przy pomocy testera STT-1
Procedura napięcia paska w silnikach PSA 2.0 HDI przy pomocy testera STT-1

Aby osiągnąć optymalne parametry pracy paska rozrządu 5524XS w silniku PSA 2.0HDI (kody: DW10ATED, DW10BTED, W10CTED, DW10TD, RHV, RHX, RHZ ) istotnym jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur. Silnik ten wymaga dwuetapowej procedury napinania paska. Nowa dwuetapowa procedura jest wynikiem zmian w technologii materiałowej obecnie produkowanych pasków. Zgodnie z zaleceniami OE zmodyfikowano wartości […]

Ustawianie napięcia paska rozrządu w silnikach PSA 2.0 HDI
Ustawianie napięcia paska rozrządu w silnikach PSA 2.0 HDI

Aby osiągnąć optymalne parametry pracy paska istotnym jest ustawienie właściwego napięcia instalacyjnego przy zachowaniu odpowiednich procedur. Napięcie paska w tym silniku ustalane jest dwuetapowo. Pasek jest założony standardowo i napięty poprzez obrót koła napinacza w kierunku przeciwnym do obrotu wskazówek zegara przy użyciu narzędzia Gates nr GAT4567 lub GAT4568. Obydwa narzędzia wchodzą w skład zestawu […]

Wymiana rozrządu w silnikach SOFIM 2.4 / 2.5 / 2.8 Diesel
Wymiana rozrządu w silnikach SOFIM 2.4 / 2.5 / 2.8 Diesel

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, iż awarie występujące w 8 zaworowych silnikach stosowanych w samochodach Fiat, Iveco, Opel, PSA i Renault są najczęściej związanie z nieprawidłowym montażem rolki pośredniej/ napinacza. Przestrzeganie odpowiednich zaleceń montażowych pozwala uniknąć ewentualnych problemów. Poniżej przedstawiamy zagadnienia, na które warto zwrócić szczególną uwagę. 1) Wskazówki do montażu napinacza: – zawsze […]

Nowa procedura napięcia paska w silnikach PSA 1.9D przy użyciu testera STT-1
Nowa procedura napięcia paska w silnikach PSA 1.9D przy użyciu testera STT-1

W związku z tym, że konstrukcja paska ulegała zmianom przez lata, silnik PSA 1.9D wymaga obecnie dwuetapowej procedury ustawiania napięcia paska. Zgodnie z zaleceniami OE zmodyfikowano wartości napięć. Procedura dotyczy silników o kodach: DW8, DW8B, WJZ, 1WZ. Producent pasków podkreśla potrzebę przestrzegania nowych zaleceń. W przypadku korzystania z testera STT-1, nie należy wprowadzać danych samego oznaczenia paska […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!